lördag 14 mars 2015

Konferens om flerspråkighet i Stockholm 2015. Dag 1.

Så här dagen efter att ha kommit hem från konferensen "Flerspråkighet i fokus - Identitet, språk och lärande"sitter jag och funderar på vad jag har fått med mig. Jag inser att det väldigt mycket! För att kunna skriva ner en del saker tittar jag i mina anteckningar och inser att det var så många intressanta punkter som togs upp att jag har använt en hel skrivbok.

För er som inte känner mig kan jag berätta att jag älskar att anteckna samtidigt som jag antecknar. Jag tycker nämligen att jag då får samtidigt har möjlighet att skriva ner saker jag behöver ändra på, fråga någon, läsa på mer om o.s.v.

Så här mycket har jag nog aldrig antecknat! Så många intressanta saker togs upp, som gav mig nya tankar, lust att lära mer och tankar kring hur jag kan förändra min undervisning. Ibland kände jag mig också stolt eftersom det fanns saker som jag redan gör eller funderingar som jag delar tillsammans med föreläsaren och många andra som lyssnade.

Jag hade också tur som fick åka tillsammans med flera kollegor, så vi hann flera gånger sätta oss och diskutera och fundera över det vi hade hört och sett.

Jag tänkte att jag berättar vad jag lyssnade på de här dagarna i två olika blogginlägg, en för varje dag, och sedan kommer jag återkomma till olika föreläsningar när jag, tillsammans med elever och kollegor, skapar nya lektioner och lärandesituationer.

Den 12 mars inleddes  med att vi förväntansfulla tog tunnelbanan ut till Stockholms universitet. Vi kom fram till byggnaden där vi skulle vara och möttes av ett hav av pedagoger, utställare och välkomnades av Gothia fortbildning - fick program och lyssnade på inledningen till de här två dagarna. Därefter fick vi lyssna till teater JaLaDa, Alaá Rashid och Vanja Hamidi Isacsson, som berättade om att de gjorde teater på flera olika språk och använde sig av kodväxling. En otroligt inspirerande början på två fantastiska dagar!

Därefter pratade Johan Rinman om Non Violent Communication och hjälpte oss att fundera mer på hur man bemöter andra människor. En fin uppföljning till teater Ja LaDa.

Dessa två storföreläsningar följdes av lunch och sedan var det dags att lyssna på två seminarier. Jag valde att lyssna på Annelie Drewsen och Lina Pilo, "Att höras med nya röster". De pratade om hur de hade jobbat med bloggar och på så sätt skapat möten mellan elever på olika skolor. Efter det seminariet lyssnade jag på Malin Gonzalez som pratade om "En läsande flerspråkig klass"- hur hon jobbade med litteratur i skolan.

Den första dagen avslutades med att Dilsa Demirbag-Steen berättade om "Berättarministeriet", en mycket bra avslutning på den första dagen.

/Karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar