torsdag 30 oktober 2014

Tankar om cirkelmodellen - del 2 (Vad kan man fylla de olika faserna med?)

Efter att ha startat upp arbetet kommer jag till frågan:

Vad ska jag fylla de olika faserna med? Jag utgår, som jag skrev tidigare, från litteraturens olika epoker.

Här kommer först en bild på cirkelmodellen:


Bild från Hanna Stehagens blogg: hanna.lar.blogspot.se

Fas 1
Jag har utgått från boken "Portal" när vi har jobbat med litteraturens olika epoker. Då kan man tillsammans läsa texterna och använda sig av olika lässtrategier (för att läsa mer om lässtrategier, http://hannalar.blogspot.se/2014/09/forelasning-om-lasforstaelse-i-goteborg.html).

När vi har gjort detta gemensamt får eleverna i smågrupper tillsammans skriva ner vad de har uppfattat. Viktigt här tycker jag är att alla skriver -( alla tränar på att formulera sig och alla är aktiva).

Detta kan man sedan, tillsammans i klassen, göra en gemensam tankekarta av. Använda datorn är bra. Andra sätt är att låta varje grupp rita upp en tankekarta på tavlan och sedan kunna jämföra vad de har skrivit, eller så skriver läraren upp det eleverna säger i en gemensam tankekarta.

Det som också är viktigt i den här fasen är att inte glömma bort vilka mål som ska uppnås och att därför be eleverna att fokusera på detta när de tillsammans skriver upp relevant fakta.

I år 8 har jag tyckt att en bok har räckt som källa, men vill man kritiskt granska källor är det en bra idé att visa flera källor och prata om det här.




/Karin







3 kommentarer:

  1. Hej Karin. Intressant att följa ditt arbete! Vad är det för text som din elever ska skriv eftersom du tillämpar cirkelmodellen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Tack för frågan! Det uppskattas! Jag har lagt till lite och kommer ändra mer. Bra med tankar så att det går att ändra och förbättra. :)

    SvaraRadera