fredag 5 september 2014

Att själv vara en lärande människa inspirerar...

Det finns många saker som är viktiga för att eleverna ska ha så goda förutsättningar som möjligt att lära sig mycket i skolan. En av de saker som ofta tas upp, men som på något sätt ändå får alldeles för liten plats i diskussioner är pedagogens eget lärande.

Jag är övertygad om att nästan alla som jobbar i skolan tycker att det är en självklarhet att vara en lärande person, men ändå tycker jag att vi mer medvetet i skolan skulle jobba för att visa eleverna att vi funderar över vårt eget lärande och ständigt lär oss nya saker.

Frågan som då följer är hur vi ska göra det? Det finns många svar på det och jag sitter inte inne med alla, men några av de saker som jag vill tipsa om är att:

- ta vara på det kollegiet som finns på twitter
- läsa bloggar som handlar om lektionstips, tankar och utvecklingsarbete inom ämnesområden som intresserar dig
- vara med på dina kollegors lektioner
- våga be om hjälp av dina kollegor


3 av 4 tips som jag nämnde ovan är sådant som eleverna inte märker av direkt. Det är saker som de kommer märka av i din undervisning eftersom inspiration av andra nästan alltid förändrar något hos en själv. De senaste blogginläggen som inspirerade mig var dessa:

http://mittflippadeklassrum.wordpress.com/2014/09/04/och-sa-var-det-alla-dessa-mobiler/

http://thereselinner.wordpress.com/2014/09/04/lyssna-undervisningens-svaraste-konst/

http://navetssprakklass.wordpress.com/2014/08/30/sprakutvecklande-undervisning-i-valtider/

Jag inser att de här tre texterna kommer påverka min undervisning från söndag kväll då jag tänker igenom lektionerna jag ska ha nästa vecka. Tycker redan att det ska bli spännande att planera och fundera på hur jag kan inspirera kollegor och elever nästa vecka.

Vad inspirerar dig att förändra, tänka nytt och lära dig nya saker? Är det samma saker som jag tar upp eller har du tips att ge mig?


/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar