lördag 16 augusti 2014

Språkutvecklande arbetssätt! Ett utvecklingsområde på min skola - påbörjas i höst!

På skolan där jag jobbar ska vi under hösten påbörja ett arbete om språkutveckling. Ja, egentligen ska jag väl säga att vi började med detta redan förra terminen. Vi som undervisar i svenska och svenska som andraspråk träffades regelbundet förra året och fick ta del av forskning kring språkutveckling. Vi fick också börja jobba med bl.a. genrepedagogik och cirkelmodellen. Nu ska vi jobba mer med detta på hela skolan. Det känns väldigt spännande!

För att inleda det här arbetet pratade jag och en av de andra svensklärarna kort inför resten av våra kollegor om vad språkutveckling innebär och lite om vad vi har jobbat med i gruppen som undervisar i sv/sva förra året. Våra kollegor tyckte att det var intressant och vi har fått många positiva reaktioner på det vi sa.

Jag ser fram emot att jobba vidare med detta och jag återkommer med blogginlägg om hur arbetet fortsätter.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar