torsdag 21 augusti 2014

Ändrade lektionsupplägg!

Mitt nya mål för undervisningen är att inte bara tänka lärande utan också språkutvecklande arbetssätt. Att hela tiden utgå från det i min undervisning. För att klara detta har jag bestämt mig för att jobba med cirkelmodellen (finns att läsa om i Gibbons böcker) och att ha ett språkligt mål varje lektion. I stället för att som innan bara skriva upp tiden för lektionen och vad vi ska arbeta med kommer jag också skriva upp lektionens språkliga mål. Jag hoppas att jag kommer lyckas skapa fler tillfällen under lektionstid då vi pratar om hur man använder språket när man skriver olika texter, när man pratar etc. Fast ärligt talat, egentligen vill jag inte uttrycka mig så, utan skulle helt ärligt vilja säga att jag faktiskt hoppas på att diskussioner kring språket kommer att genomsyra hela min undervisning. Det ska också bli kul att höra elevernas reaktioner på ett nytt arbetssätt. Eller är det nytt? Kanske är det bara tydligare?

För att läsa lite mer om detta har jag beställt Maaike Hajers bok "Språkinriktad undervisning". Jag har hört mycket bra om den och ser fram att läsa och inspireras.

Återkommer med tankar om den boken om ett tag.

Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar