fredag 25 juli 2014

Språk är roligt och viktigt och kanske inte så svårt som man tror - med hjälp av alla språk man kan. (forts.)

När jag undervisar i franska tycker jag att det ibland kan vara bra att utgå från ord som "hör ihop", exempelvis kläder, mat, möbler och staden.

Jag tänker mig att det skulle kunna gå till så här på en lektion:

1. Arbetsområde kommer att handla om boende och möbler. Jag skriver upp många olika ord på tavlan, t.ex. dessa:

hus
lägenhet
fönster
fåtölj
bord
spegel
stol

2. Eleverna få sitta i små grupper och först fundera på om de vet vad något/några av orden heter på franska.

3. Sedan tar jag exempel på ord ur den gruppen, ex. spegel, som på franska heter miroir. Jag visar att det här ordet kan man ta reda på vad det heter ganska lätt genom att känna till vad det heter på engelska, mirror.

4. Sista övningen på den lektionen blir att träna på att slå upp ord i en ordlista och att skriva ner dem.


Jag tänker mig också att en lektion skulle kunna gå till så här:

1. Jag skriver upp ord som tillhör arbetsområdet boende och möbler på tavlan. Exempelvis:

maison
appartement
fenêtre
fauteuil
table
miroir
chaise

2. Eleverna får i uppgift att gissa vad orden betyder. De får också i uppgift att säga hur de kom på vad orden betyder.

3. Jag brukar också berätta historien bakom ^ som med i fenêtre. Att det ordet kommer från latinet, men att ^ var ett s då.

4. Sista övningen den här lektionen är att skriva upp alla ord på svenska och på franska.


/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar