fredag 18 juli 2014

"Fyrmästarens dotter" av Ann Rosman (Fortsättning kommer i fler blogginlägg)

Under sommaren, när jobbet ibland känns väldigt avlägset, tycker jag att jag får de bästa idéerna till nästa läsårs arbetsområden Ofta brukar inte planeringarna bli helt färdiga, men jag tänker ändå skriva ner ungefär hur det skulle kunna gå till. Då kan jag ta fram detta när jag pratar med andra lärare för att planera vidare tillsammans med dem. För att jobba tillsammans och ämnesövergripande tycker jag är fantastiskt roligt och givande, både för lärare och elever. Det området jag fokuserar på i detta blogginlägg är "Fyrmästarens dotter" av Ann Rosman och deckargenren.

Ämnesövergripande arbetssätt
Det finns många saker som är bra med att läsa just den här boken och en av dessa är att det är lätt att arbeta ämnesövergripande. De ämnen som jag direkt ser passar ihop är svenska/svenska som andraspråk och historia. Jag är också övertygad om att det går att ta med flera andra ämnen i arbetet, men det är en sak som jag skulle vilja lämna till dess att skolan börjar och jag har möjlighet att diskutera mer med mina kollegor. I min planering som jag skriver i dag kommer jag att ha med svenska/svenska som andraspråk och historia.

Att jobba med flera ämnen kring samma tema tycker jag har visat sig vara ett superbra sätt att öka förståelsen för det man läser. Jag och en kollega har jobbat med "Mina drömmars stad", utifrån historia och litteraturhistoria. Det blev bra! Nu tänker jag jobba med Ann Rosmans deckare "Fyrmästarens dotter" och eftersom den tar upp så mycket historia vill jag att eleverna ska jobba med historia om Marstrand först och sedan läsa boken. Jag ska också säga att jag och två kollegor har diskuterat detta, så inte heller detta är mitt eget påhitt.

Arbetsområdet
I "Fyrmästarens dotter" finns det två handlingar, en som handlar om historia på Marstrand och omgivningarna runt omkring ön och en som handlar om nutiden. Dessa båda vävs in i varandra så småningom, men för att kunna förstå boken fullt ut är det intressant att läsa på om Marstrands historia först.

Den historiska delen:
Vad hände i Sverige på den tiden? Vad hände på Marstrand?

Den nutida delen:
Ska inledas med att vi pratar om deckare. Olika typer av deckare,, vad som kännetecknar en deckare etc.

Vilka personer finns med i boken - utifrån de båda delarna och deras relationer. Vi kommer också prata om andra saker, som  t.ex. vem som berättar, liknelser,  etc.

Besök på Marstrand
När eleverna har läst om Marstrand är det roligt att åka dit och låta eleverna berätta för varandra om olika händelser i boken som är kopplade till olika ställen och byggnader på ön.

Detta är alltså en början till ett arbetsområde. Vi får se var det landar så småningom, men det känns roligt och inspirerande!

/Karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar