söndag 29 juni 2014

Att skriva och att läsa! Inspirerande tankar från bloggar!

Jag har under dagen läst två blogginlägg som handlade om att skriva och att läsa. Två väldigt bra blogginlägg. Det första kan ni läsa här:

http://annkronberglarsson.blogspot.se/2014/06/varfor-blogg.html?spref=tw av @annklarsson

Kortfattat kan jag säga att den handlar om (och snälla @annklarsson rätta mig nu om jag har fel) hur skrivandet alltid har varit en viktig del i bloggförfattarens liv men att det har varit på olika sätt vid olika tidpunkter i livet. Läs den!

Det andra blogginlägget kan ni läsa här:

http://hjartatskogshaga.wordpress.com/2014/06/29/jag-pratar-med-mina-elever-om-lasning/ av @frksarapersson

Kortfattat skulle jag vilja säga att den handlar om(och samma sak här, säg om jag har fel @frksarapersson) att det är viktigt att prata med sina elever om att läsning inte bara handlar om att läsa böcker utan att man läser väldigt mycket utan att ens tänka på det. Också ett jättebra blogginlägg. Läs det!


Det roliga med att läsa texter är att det är så intressant att efteråt prata om vilka tankar som dök upp under tiden. För mig kan jag berätta att dessa blogginlägg fick mig att fundera på vad dessa två saker (att skriva och att läsa) har betytt för mig, vad det betyder för mig nu och vilken tur eleverna som har dessa lärare har.

Om de två första kan jag säga att jag alltid har läst mycket böcker. Att läsa har alltid varit en viktig del av mitt liv. Att skriva har däremot inte varit lika viktigt. Jag var inte dålig på att skriva, men inte heller så bra som många kanske förväntar sig att en svensklärare alltid ska/bör ha varit. Kanske borde jag fundera mer på vad det berodde på, men det som jag mest fastnar för, av dessa tre, är hur jag också kan vara en inspirerande lärare, en lärare som gör att det blir roligt och meningsfullt för mina elever att träna på att läsa och skriva? Och som hittar saker i vardagen som gör att  de förstår hur viktigt det är att kunna läsa och skriva, eftersom det är en naturlig del av en dag. Precis som det blev för @frksaraperssons elever.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar