onsdag 25 juni 2014

Skriva korta texter av olika slag + de fem förmågorna del 3

I den tredje och sista delen kommer jag att ge exempel på hur man kan skriva olika slags texter, korta texter,utifrån de fem förmågorna i samband med litteraturläsning. Den boken jag har valt att jobba med nu är "Mina drömmars stad" av Per Anders Fogelström. Jag kommer ge er två olika exempel att jobba med.

Gemensam text
En sak som är oerhört viktig när man först börjar jobba med ett begrepp är att man tillsammans skriver en text. Man kan göra det i helklass, eller kanske mindre grupper, men jag tycker ofta att det är bra att vara med som lärare i det här skedet av skrivandet. Fördelarna med att jobba i mindre grupper är att fler hinner komma till tals och framföra sina åsikter kring texten och att man i klassen sedan har fler texter att utgå från när man ska sitta själv och skriva. Att skriva tillsammans ingår i cirkelmodellen, som du kan läsa mer om i Pauline Gibbons bok, "Stärk språket stärk lärandet".

(Jo, det här med att sitta själv och skriva - kanske blir det nästa blogginlägg. Att sitta helt själv och producera en text är inte riktigt det jag tänker är bästa sättet att utvecklas, men fortsätter inte på det nu...)

Jag tänker ge er två olika exempel på kort skrivande, utifrån tre olika förmågor och utgångspunkten är att vi i klassen gör detta tillsammans, i mindre grupp eller i helklass.

Uppgifter utifrån den kommunikativa förmågan
Redogör för Stockholms utveckling från "Hennings tid" fram till i dag. Utgå från det första kapitlet i "Mina drömmars stad" när du skriver. Ta exempel från den historia vi har läst om staden och det första kapitlet i "Mina drömmars stad".

Resonera kring hur ni tror att Hennings liv kommer att bli i Stockholm utifrån det ni har läst om staden i första kapitlet. Du kan, om du vill, utgå från orden jobb, bostad och framtidsdrömmar.


/Karin


2 kommentarer:

  1. Vad bra att samtala om vad förmågorna innebär. Det tycker jag även att vi lärare borde göra. Jag märker nämligen att jag själv inte är helt säker på alla och jag tror inte att jag är ensam om detta. Det är så lätt att svänga sig med ord och begrepp utan att alltid tänja efter vad det egentligen betyder. /Suzanne

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror att det är bra, som du säger för lärare och elever.

    SvaraRadera