lördag 14 juni 2014

Några samlade tankar kring lärande!

Under påsklovet kontaktade jag en av mina f.d. kollegor för att få lite nya idéer till min undervisning. Sen jag började läsa svenska som andraspråk har jag lärt mig mycket nytt, men jag har känt att jag vill utveckla min undervisning mer utifrån dessa lärdomar och inte riktigt vetat hur jag ska börja. Jag fick då tipset av henne att börja blogga och twittra.

Jag har varit lite nyfiken på bloggande ett tag, men inte vetat hur jag skulle börja, så jag läste hennes blogg och insåg att jag får lära mig efter hand. Det får jag göra med all annat också. Något annat sätt finns inte. Och så var jag i gång...

Nu sitter jag här, snart sommaravslutning, och inser att jag har fått mig med massor av tips av det "utvidgade kollegiet" och kollegor på den skolan där jag jobbar. Jag ser fram emot en ledig sommar, men tack vare alla idéer så ser jag också fram emot höstens utmaningar.

Per Anders Fogelström
Under veckorna som har passerat har jag varit i Stockholm två gånger, med två olika klasser. Vi har gått en vandring i Per Anders Fogelströms fotspår. Fantastiskt roligt och intressant, men ändå gjorde en paus ute på havet gott. En paus för att smälta alla nya intryck.


Det är oftast när jag har tagit en paus från jobbet som nya idéer dyker upp. I dag vill jag samla några av de tankar och idéer jag har fått med mig från litteratur, kollegor och det utvidgade kollegiet. De här tankarna tar jag med mig från det här läsåret och förhoppningsvis mognar de under sommaren så att jag kan utveckla min undervisning till hösten. 


Samlade tankar

Lugn och ro
Lugn och ro i klassrummet tror jag är en av de viktigast faktorerna för att eleverna ska lyckas i skolan. Viktigt är dock att påpeka att det inte handlar om att det ska vara knäpptyst. Lugn och ro står för att alla elever mår bra och kan koncentrera sig på lektionen, vilket också innefattar att alla visar respekt för varandra.

Tydlighet i undervisningen
Tror jag att man når genom att vara tydlig med vad de ska lära sig. Tydlighet tror jag att man kan uppnå genom att säga vilka mål som ska uppnås och sedan tillsammans jobbar med arbetsområdet. Cirkelmodellen som det står om i Pauline Gibbons bok "Stärk språket stärk lärandet" är väldigt bra att använda sig av.

"The big five"
Fortsättning på tydlighet i undervisningen - "the big five", något som jag tror är lättare att jobba med om man tillsammans på skolan arbetar ämnesövergripande. Här kan du läsa om "the big five":

http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/11/08/lagg-krutet-pa-big-5

Flippat klassrum
Jag har provat att flippa klassrummet, än så länge i liten skala, men jag tror att det kan utvecklas till något riktigt bra. här tycker jag inte att jag kan skriva så mycket mer utan hänvisar till en mycket bra blogg:

http://mittflippadeklassrum.wordpress.com/2014/04/23/ett-vinnande-koncept-del-3/

/Karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar