onsdag 18 juni 2014

Litteraturläsning till hösten! Samarbete med skolans bibliotekarie och påbörjade tankar om lektionsupplägg!

Jag har suttit och planerat svenskundervisningen inför hösten tillsammans med bibliotekarien på min skola. Det är fantastiskt att få möjlighet att sitta och prata böcker med en person som kan så oerhört mycket. Det spelar ingen roll om vi diskuterar Selma Lagerlöf, tidsepoker eller ämnesövergripande arbetssätt - hon kan alltid komma med bra tips på vad vi skulle kunna läsa och hur vi skulle kunna lägga upp arbetet kring just den boken och det ämnesområdet.

Organisation av svenskämnet i höst för min klass
Vi pratade om hur vi skulle kunna lägga arbetet i höst och kom fram, efter tips av fler kollegor att vi läser en lektion i veckan och den  andra/de andra lektionerna blir det "övrigt" som tillhör ämnet.

När jag skriver att vi ska läsa en lektion tänker jag inte att eleverna kommer sitta själva med en bok. Vi kommer tillsammans jobba med boken, i små grupper, i helklass etc. Utgångspunkten kommer vara att använda läsningen till att förbättra elevernas läsförståelse, fundera över olika begrepp i litteratur, fundera över bokens innehåll och också skriftligt formulera frågor och svar till texten. Vår bibliotekarie kommer kanske kunna vara med på den här lektionen, vilket skulle vara helt fantastiskt.

Följande saker kommer till grund för arbetet:
- LGR 11
- the big five
- lässtrategier
- cirkelmodellen av Pauline Gibbons ("Stärk språket stärk lärandet)
Jag kommer att jobba utifrån ett "flippat" klassrum. Har sett goda resultat och vill fortsätta att se hur det kan utvecklas.

Jag kommer antagligen fylla på den här listan, men just nu är dessa utgångspunkt för planeringen.


Uppstart/Bok att läsa
I höst kommer vi antagligen att läsa "Trollkarlen från övärlden". Vi kommer inleda det arbetet ungefär så här:

- prata om fantasy - genre, kännetecken, kända författare, kända böcker
- prata om författaren till "Trollkarlen från övärlden", varför vi ska läsa just den boken, prata lite om    innehållet (så mycket som behövs för att skapa ett intresse och förförståelse).

Vi kommer därefter läsa första kapitlet högt - för att starta upp med en gemensam läsupplevelse. Jag tycker att det brukar vara bra att läsa en gång högt och sedan låta eleverna prata om vad de uppfattade av innehållet eller annat som de fastande för och därefter läsa en gång till. Om kapitlet vi ska läsa är långt kan det räcka att göra just det med första sidan för att sedan fortsätta att läsa högt ur resten av kapitlet.

Efter att ha lyssnat på kapitlet får eleverna sitta i mindre grupper och prata om sin läsupplevelse utifrån givna frågor. De kommer också få fundera på vad de tror kommer att hända sen.

Återkommer med fler detaljerade beskrivningar av lektionsupplägg
I höst återkommer jag till det här arbetet och kommer skriva om det på bloggen. Hoppas genom det kunna ge tips och få tips på lektionsupplägg och tankar kring litteraturläsning i skolan.

/Karin


2 kommentarer:

  1. Låter som ett jätteintressant upplägg! Ska ha det i åtanke när jag själv ska planera upp. Tycker det är bra att du tagit fantasy som tema, något som verkar vara populärt idag. Under min VFU har jag tyvärr sällan sett att man arbetat med fantasy i helklass. Bra inlägg och tack för inspiration! :)

    SvaraRadera