fredag 6 juni 2014

Så här påbörjades arbetet med "Mina drömmars stad".

Den första lektionen med "Mina drömmars stad".
Förberedelserna inför bokläsandet hade varit noggranna. Vi hade läst om industrialiseringen, ett ämnesövergripande arbete - historia och svenska. Vi hade också läst om barnens villkor på den tiden, utifrån nedskrivna vittnesmål.

Därefter hade vi diskuterat och läst Barnkonventionen. För att ytterligare fördjupa oss i detta ämne hade vi läst om Astrid Lindgren - hur hon kämpade för barns rättigheter- och även om karaktärerna i hennes böcker.

För att förbereda inför bokläsandet hade vi också läst om Per Anders Fogelström, hans liv, böckerna han skrivit och vilka karaktärer som ingick i "Mina drömmars stad".

Första lektionen med boken
Första kapitlet tyckte vi räckte för en lektion. Vi koncentrerade oss på att innan läsningen gå igenom ord som skulle kunna upplevas som svåra. Därefter läste jag kapitlet högt och eleverna fick två och två tillsammans fundera på vad det handlade om och sedan berätta för klassen vad de tyckte och tänkte.

Nästa steg var att jag läste högt en gång till och då hade de följande saker i uppgift:

- Vad får ni för bild av Stockholm?
- Rita upp den bilden av Stockholm.
- Varför tror ni att så många valde att flytta till Stockholm?


Detta var inledningen till jobbet med boken !


/Karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar