Mitt i allt detta så kan jag ändå inte låta bli att fundera på nästa år. Jag har alltid en planering för år 7-9, men detaljerna måste ju finslipas inför varje år, inför varje nytt arbetsområde.
Nästa år hoppas jag att vi i ämnet svenska kommer kunna läsa skönlitterära böcker i mindre grupper. Jag har fått en förfrågan av so-läraren om vi kan jobba tillsammans om Andra Världskriget och det tycker jag är superintressant. Tanken är då att vi ska läsa skönlitterära böcker om just detta ämnesområde och då tänker jag att det kan fungera bra om varje elev får välja mellan några olika böcker.
Är det någon av er andra som har jobbat så? Jag skulle gärna vilja få ta del av era tankar, tips och åsikter om detta.
Själv har jag just avslutat "Historien om Leon: Schindlers yngste arbetare" av Leon Leyson. En bra bok! Och detta fruktansvärda krig!
Jag hoppas, genom att vi läser en bok om Andra världskriget, kunna bidra till att eleverna fortsätter att lära sig att analysera, diskutera, blir bättre läsare o.s.v, men framför allt hoppas jag kunna bidra till att vi har diskussioner i klassrummet som kan leda till att eleverna lär sig om alla människors lika värde. Det tycker jag är att sätta elevernas lärande i centrum.
/Karin
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaAnders Ohlssons bok " Men ändå måste jag berätta: studier i skandinavisk förintelselitteratur", använder jag som utgångspunkt när jag talar om de olika skildringarna av Förintelsen som jag presenterar för eleverna. Begreppet vittneslitteratur är ett viktigt begrepp att introducera för eleverna.
Radera