onsdag 14 maj 2014

En önskan om att ha elevledda utvecklingssamtal!

Jag tror och hoppas att ett "flippat"klassrum kommer öka motivationen hos eleverna. Dessutom tror jag att det kommer att ge mig mer inspiration för min undervisning. Jag har redan börjat i liten skala och än så länge känns det väldigt bra.

En sak (bland mängden av saker som jag funderar på om undervisning och elevens lärande) är elevledda utvecklingssamtal. Jag har redan försökt att göra en variant av detta - eleverna pratar utifrån sina betyg (från föregående termin) och visar hur de tänker för den  här terminens betyg och hur de tänker framåt, mot slutbetyget i nian -och det har gett goda resultat och aktiva elever som tar mer ansvar. Jag skulle dock vilja jobba ännu mer utifrån att eleven pratar om sina mål, hur dessa ska uppnås och vilket stöd eleven själv känner att hen behöver.

Jag har börjat att leta information om detta. Jag vet också att jag har flera duktiga pedagoger som jag kan be om hjälp inför att starta upp ett sådant arbetssätt och jag hoppas att mina kollegor också kommer att tycka att detta är en bra idé.

För jag tänker att elevledda utvecklingssamtal verkligen borde vara något som sätter elevens lärande i centrum!

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar