lördag 17 maj 2014

Använda datorn i undervisningen, flippa klassrummet - våga prova!

Osäkerhet kring att använda datorn i undervisningen
För våra elever är datorer ett naturligt inslag i livet. Dessutom har alla elever, på den skolan där jag jobbar, en egen dator. Jag har den senaste tiden börjat att fundera på varför jag inte har börjat använda mig av detta redskap mer. Vad var det egentligen som stoppade mig?

Egentligen skulle jag kunna ge er många svar på min fråga direkt, så jag passar på att göra det. Jag tror att mitt icke-användande av datorn delvis berodde på att:

- jag känner mig osäker på hur man gör, det är så mycket jag inte kan
- jag inte har gjort det förut
- jag inte vill verka osäker inför mina elever
- jag är osäker inför att öppna upp mitt klassrum
- jag ville ha mer hjälp genom att få gå en utbildning (detta tror jag fortfarande är en viktig del)


Under bloggskrivandet kommer jag säkert komma på fler saker till varför jag inte har börjat använda datorn tidigare, men jag kanske ska stoppa där. Det är kanske bättre att försöka fokusera på fördelarna än nackdelarna.


Jag vågade!
I alla fall så har mina funderingar om datoranvändandet i skolan lett till att jag har, än så länge i liten skala, börjat flippa mitt klassrum. Vad har fått mig att börja våga?

- En f.d. kollega som är med och skriver bloggen: http://elevenifokus.blogspot.se/.
- En kollega från det utvidgade kollegiet: http://mittflippadeklassrum.wordpress.com
- Min nyfikenhet - hur ska jag bli en bättre lärare?
- Min vilja att utvecklas som lärare!


Hur har jag gjort?
För att komma igång har jag läst  http://mittflippadeklassrum.wordpress.com. Utifrån de tankarna har jag skapat facebooksidor för mina grupper, startat bloggar för varje ämne - för att kunna lägga ut mina planeringar och varit nogrann med att lägga ut planeringarna till eleverna så att det finns där några dagar innan lektionen kommer äga rum.

För att öka användningen av datorn ytterligare fick jag ta hjälp av en kollega som är superduktig på detta.

Så hittills har jag kommit så här långt. Inte så långt, men ändå en början. Och jag ser fram emot att lära mig mycket mer!


Det här blogginlägget inspirerades jag att skriva av följande blogginlägg:

http://edwardochskolutvecklingen.blogspot.se/2014/05/vaga-testa.html


/Karin




1 kommentar:

  1. Helt rätt Karin! Vilket gemensamt område skulle man kunna applicera detta på, förutom revolutioner?
    Peter

    SvaraRadera