lördag 29 november 2014

Läsa gemensam bok/läsa egen vald bok...


Läsning är viktigt! Och under de tio år jag har varit lärare har jag hunnit med att läsa en hel del böcker tillsammans med mina elever. När vi läser gemensammas böcker brukar vi prata om boken - handlingen och sätta in den i ett sammanhang - vilken tid är den skriven i. Därefter brukar vi läsa om författaren, för att eleverna ska få reda på ännu mer om boken och kanske få reda på mer om varför boken skrevs. När vi sedan läser brukar prata om svåra ord, om karaktärerna, om språket, om budskapet. Vi jämför också med andra böcker och texter, med vårt eget liv och våra tankar om vardag, skola etc. Dessa frågor brukar skapa ett intresse för böckerna. Vi har senaste tiden också börjat prata om vilka frågor eleverna tycker är intressant att ta med för att diskussionen kring en bok ska bli så intressant som möjligt.


Ibland får mina elever själva välja vilka böcker de ska läsa. Då har vi exempelvis läsdagbok (efter tips av bibliotekarien på min skola) eller andra uppgifter som ska göras. Det jag tycker är viktigt då är att de har saker att fundera på under läsningens gång så att allt inte kommer i slutet, när de redan har läst färdigt boken.

Att läsa en bok man själv har valt (eleverna på min skola har möjlighet att få mycket hjälp av vår bibliotekarie) och få tid på lektionerna att läsa den tycker jag är väldigt positivt. Eleverna får då möjlighet att koppla av och läsa i sin egen takt. Ibland går vi också till biblioteket och sitter där och läser, eftersom det också är viktigt att få vara i en miljö där de finns mycket böcker. Och om det är så att eleverna läser en egenvald bok gör vi det på ett av våra lektionstillfällen, så att vi de andra gångerna kan ägna tiden åt annat, exempelvis lässtrategier, skriva olika slags texter etc.

En del kommer säkert ha invändningar mot att eleverna får välja böcker själva. Det jag tycker är allra viktigast är att jag som lärare verkligen funderar över syftet med att läsa på det valda sättet och att LGR 11 finns med i mina tankar i allt jobb vi gör.


/Karin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar