lördag 18 oktober 2014

Hur skapar man intresse och nyfikenhet kring texter?

Det är roligt att läsa böcker tillsammans med en klass. Men hur får man samtalen att bli riktigt bra? Detta är något jag har funderat mycket på.

Jag brukar börja med att eleverna får läsa på om författaren och beroende på vilken bok det är, läsa lite om boken, om handlingen. Men skapar jag verkligen en nyfikenhet kring boken på det sättet? Började fundera på detta efter Anne-Marie Körlings inlägg på twitter:

"Köpt en till bok.
Bokhandlat."

Detta gjorde att jag blev nyfiken på vad som hade inhandlats. Om det var något som jag skulle tycka var roligt att läsa.

Vilka påståenden och vilka frågor ska jag använda för att eleverna ska vilja läsa de böcker som jag väljer att ta upp? Dessa funderingar kommer jag ta med mig i mina tankar kring litteratur i skolan.

Karin













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar