söndag 21 september 2014

Att använda bilder i undervisningen är viktigt.

Under hösten leder jag och en kollega ett språk- och ämnesutvecklande arbete på skolan. Vi pratar om forskning och ger konkreta exempel på hur man kan arbeta och så har vi uppgifter som alla jobbar med till nästa tillfälle. Det häftiga med att prata inför andra om språkutvecklings i alla ämnen är att jag hela upptäcker saker som jag kan göra bättre i min undervisning.

Det jag anser att jag bör utveckla mer just nu är användandet av bilder i undervisningen. Jag har fokuserat mycket på hur man kan utveckla innehållet på lektionerna, skriftligt och muntligt. Men bilderna, var har bilderna tagit vägen? Bilder är ju jättebra att använda för att starta upp en diskussion.

För att påbörja detta arbete kommer jag i franskundervisningen visa eleverna en bild på Stockholm (vi har precis läst om två personer från Frankrike som besöker Stockholm) och sedan kommer vi prata om vad som finns på bilden.

Plan
Vi kommer först samla ihop ord man behöver kunna för att berätta om det som finns på bilden. Därefter kommer vi prata om det, först i mindre grupper, sedan i klassen - allt detta utifrån färdiga fraser och frågor som vi går igenom tillsammans. När detta moment är färdigt, då återgår vi till att skriva en sammanfattning om texten.


Bilder är bra!


(På twitter
På twitter kan ni läsa det som @annklarsson skriver om bilder i undervisningen. Mycket tänkvärt!)


/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar