fredag 29 augusti 2014

Att samarbeta är roligt och ger så bra resultat!

Jag tycker att jag har lärt mig jättemycket efter att jag började twittra och blogga. Men jag vill ändå berätta kort om mina fantastiska kollegor i franska på skolan som jag jobbar mycket tillsammans med. De är ju minst lika viktiga.

Eftersom eleverna inte hör franska talas så ofta blir det en annan utmaning än att undervisa i svenska och svenska som andraspråk. Som tur är har jag kollegor som jag jobbar mycket tillsammans med. Vi diskuterar planeringar, hur man söker stipendier för att åka till fransktalande länder med eleverna, vilken litteratur vi ska använda oss av o.s.v. Många gånger har jag tyckt att jag har fastnat i planeringarna och inte vetat hur jag ska fortsätta. Fördelen jag har då är att jag alltid kan vända mig till de andra som undervisar i franska. Fantastiskt! Varenda gång har jag känt att jag har fått nya idéer och att jag kan planera vidare.

Det är bra att prata med andra om vad man ska göra på lektionerna, men det är också fantastiskt att få hjälp att göra en planering riktigt bra. Mina bästa lektioner tycker jag att jag har haft efter att först ha diskuterat med andra pedagoger och på så sätt fått tips på förändringar som kan göras. Ännu bättre är att få efterarbeta lektionen tillsammans med någon. Då finns det superbra förutsättningar för att uppföljningen, nästa lektion, ska bli ännu bättre än den förra.

Så tack till mina trevliga och duktiga kollegor som alltid delar med sig av sina tankar och idéer och alltid tar sig tid att hjälpa och diskutera planeringar och annat som rör undervisningen.



Karin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar