tisdag 24 juni 2014

Skriva korta texter av olika slag + de fem förmågorna del 1.

Jag har i ett tidigare blogginlägg skrivit om läsdagbok:

http://elevenslarandeicentrum.blogspot.se/2014/05/lasdagbok.html

Nu tänkte jag utgå från Per Anders Fogelströms bok "Mina drömmars stad" det första kapitlet. Innan vi börjar läsa boken har vi pratat om industrialismen i världen och speciellt i Sverige eftersom det är i Stockholm som boken utspelar sig. Vi har också pratat om Per Anders Fogelström, hans liv och hans författarskap och för att skapa förförståelse för boken har vi också pratat om den. Vad ungefär kommer den att handla om? Vem/vilka är huvudpersoner? Dessutom har vi tittat på bilder på hur Stockholm såg ut då och hur Stockholm ser ut i dag.

Innan vi träffas på lektionen för att börja läsa får eleverna följande frågor via en flipp. De ska skriva ner korta svar till frågorna (Här kommer det "korta" skrivandet in):

-Vad kommer du ihåg om Stockholm, då och nu?
-Henning flyttar till staden som femtonåring? Vad tror du att han hade för drömmar för framtiden?
-Hur tror du att det kommer gå för Henning?

Det kommer också finnas med ca fem ord som jag vill att de ska fundera på betydelsen av. De ska också fundera på hur man kan ta reda på betydelsen av dem.

På lektionen
Eleverna får jobba i små grupper och prata om vad de har kommit fram till utifrån frågeställningarna. En i gruppen får skriva protokoll och det sedan lämnas till mig (Här kommer det korta skrivandet in). Vi diskuterar sedan den sista uppgiften tillsammans, strategier för att förstå ord, och samlar förslagen på tavlan (och sedan sparar jag dessa och skriver upp dem på ett stort papper som får sitta på klassrumsväggen). Där kan vi fylla på med fler strategier så småningom, men vi kan också snegla ditåt om vi stöter på fler svåra ord.

Läsningen av boken börjar med att jag läser första kapitlet högt en gång för hela klassen, eleverna får prata lite grann om vad det handlade om och jag läser det sedan en gång till. Tillsammans gör vi en tankekarta över vad texten handlade om och sedan hjälps vi åt att formulera en sammanfattning (efter att ha diskuterat vad en sammanfattning är). Alla skriver ner den (här kommer det "korta" skrivandet in) eftersom skrivande som utvecklar inte alltid behöver vara sådant som man har suttit med själv.

Uppgiften till första kapitlet utifrån de fem förmågorna är nästa steg i detta arbete och därför får eleverna denna bild som en flipp, där de får
får fundera över vad orden i rutan för "kommunikativ förmåga" betyder och i vilka situationer man använder dessa förmågor. De ska "kort" skriva ner sina svar och ta med till nästa lektionstillfälle.


Källa: https://www.liber.se/Kampanjer/Grundskola-kampanj/Kartlaggning-och-bedomning/The-Big-5-i-Lgr-11-fem-formagor-viktigast-menar-Goran-Svanelid/


3 kommentarer:

  1. Spännande att följa hur du planerar och tänker. Själv vill jag särskilt lära mig mer om och utveckla the big five, formativ bedömning och flippat under nästa år. Och så har jag massa andra idéer. .. får se hur långt jag kommer. /Suzanne

    SvaraRadera
  2. Vad roligt, vi har ungefär samma mål för nästa år. Jag får massor av inspiration av er blogg. /Karin

    SvaraRadera
  3. Visst är det roligt när man har utbyte av varandra? Nu upptäckte jag att du har skrivit mer. Ska läsa det också. /Suzanne

    SvaraRadera