torsdag 22 maj 2014

Att våga utmana sig själv!

Att jobba som lärare...
...är att göra många olika saker. Alla som jobbar inom skolan tycker naturligtvis att detta är självklart, men det är ändå rätt häftigt att tänka på hur många olika delar som ingår. Undervisa, planera undervisningen, utvärdera undervisningen, följa upp undervisningen, samarbeta med kollegor, vara uppdaterad på ny forskning, vara en ledare i undervisningsgrupperna, vara en handledare i undervisningsgrupperna.

Det finns...
...så många fler saker att komma på (hjälp mig med detta). Förutom detta tillkommer även andra saker som hör ihop med undervisningen, utvecklingssamtal, medlare i konflikter o.s.v. (Även här kan ni hjälpa mig att komma komma på fler saker.

På väldigt kort tid har jag kommit på massor av saker som jag som lärare gör och som dessutom är sådana saker som jag gör nästan varje dag. Min slutsats av detta är att lärare är väldigt kompetenta inom många områden.

Det här att våga utmana sig själv...
...som är överskriften på den här bloggen, vad kan jag mena med det? Jo, jag har kommit på att detta är något jag gör varje dag. Eftersom jag varje dag, flera gånger, befinner mig i olika situationer (oftast med samma människor) med olika gruppkonstellationer som har olika mål, olika syn på lärande, olika sätt att ta till sig kunskap på etc. så utmanar jag mig själv varje dag redan nu. Vissa dagar kan jag känna att detta räcker för mig, att dessa saker är tillräckligt utmanande för en dag, medan jag andra dagar känner att jag behöver fler utmaningar, att jag vill lära mig mer, att jag behöver lära mig mer för att nå fler elever med min undervisning. Det jag tror att jag börjat lära mig är att ta vara på dessa dagar av kreativitet och önskan att lära mig mer. Det jag nämligen har upptäckt är att det som jag har hunnit påbörja under dessa dagar vågar jag också fortsätta med de dagar då min kreativitet inte är på topp. Bland annat gäller detta de två bloggar som jag har skapat för att påbörja arbetet med ett "flippat klassrum":

http://planeringariamnetfranska.blogspot.se/

http://svsvaplaneringar.blogspot.se/



Men hur jag ska göra för att eleverna ska våga utmana sig själva...
...blir nästa fråga att ta tag i. Nästa fråga, det kanske inte är helt rätt tänkt, för det är ju detta jag jobbar med hela dagarna. Men lyckas jag verkligen? Hur kan detta utvecklas? Vad har ni för tips? Hur brukar ni tänka kring detta? Mitt nästa blogginlägg kommer handla om detta. Inte med färdiga svar, men med funderingar kring detta. Så tips mottages tacksamt! För det är ju det där att ständigt ha lärandet i centrum... och jag har verkligen insett att jag lär mig av att lyssna på andra och diskutera med andra. (Hmm, är detta med samtal och diskussioner elever emellan något jag borde ha med som första punkt i nästa blogginlägg...)


/Karin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar