måndag 21 april 2014

Processen till nya, intressanta och lärorika arbetsområden! Just nu, noveller! Första funderingarna!

Jag ska ge mig in i ett område som jag har arbetat med många gånger. Noveller! Det är alltid roligt att jobba med noveller, det finns ju så många fantastiska berättelser, som är skrivna på så många olika sätt.

Skillnaden den här gången är att det ska vara ett annat sätt att planera på och ett annat sätt att tänka kring det här arbetet. I centrum ska elevens lärande att vara, ( fast det har det ju alltid varit ) och så ska jag försöka att tydligt ta med två nya aspekter, språkutveckling och elevdemokrati.

Låter rörigt, eller det känns nog lite rörigt så här i början, men det finns ingen anledning för mig att fortsätta att undervisa på samma sätt som förut, inte nu när jag har insett att min undervisning skulle kunna vara så mycket bättre och framför allt språkutvecklande.

Om jag funderar mer på vad skillnaderna egentligen kommer att bli inser jag att jag också efter att arbetet har avslutats måste göra en tydligare utvärdering än jag hittills också har gjort. Alltså, mycket att ändra på, men det ska gå!

I alla fall tänker jag att grunden ska vara dessa källor:

LGR 11
"Stärk språket stärk lärandet" av Pauline Gibbons
Tips från bloggen "Mitt flippade klassrum"
Tips från bloggen "Eleven i fokus"
Lässtrategier! "Explicit undervisning i
lässtrategier En fallstudie av en andraspråkselevs väg mot
strategisk läsning" av Josefine Nilsson


Men sedan fastnar jag på en sak. (Nja, kanske inte bara en sak!?) Hur ska jag inleda på ett intressant sätt? Hur ska jag fånga elevernas uppmärksamhet? Det ska ju kännas roligt och spännande som elev att börja med det här nya arbetsområdet. Jag vill att de ska bli lika nyfikna som jag är på att lära sig mer om hur noveller är uppbyggda, läsa noveller och så småningom skriva en egen.

När jag har funderat på det ett tag, utan att lösa frågan, går jag vidare till nästa fråga som dyker upp. Hur ska jag lyckas med att få dem att känna sig delaktiga i planeringen och arbetet?


Har ni svar på dessa frågor? Hur jobbar ni med detta område?

/Karin







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar