onsdag 16 april 2014

Höga förväntningar!

När jag började jobba, för ca tio år sedan, funderade jag en hel del på hur mycket eleverna skulle hinna lära sig innan de slutade högstadiet och framför allt hur snabbt jag skulle behöva gå igenom allt för att alla skulle få med sig så mycket som möjligt.

På senare år har jag lärt mig att tiden på högstadiet är väldigt begränsad, men att eleverna kan hinna lära sig mycket mer än vad jag trodde från början ändå. Den insikten är alldeles fantastisk! Det gäller bara att jag vågar sakta ner farten, lyssnar in deras frågor och insikter och framför allt, att jag hittar ett bra sätt som just den gruppen kan jobba på. Hmm, BARA dessa saker... :)

Ett av dessa sätt som har visat sig mycket bra för undervisning i både franska och svenska är cirkelmodellen, som jag har läst om i Pauline Gibbons bok "Stärk språket stärk lärandet". Eleverna producerar de mest fantastiska texter i slutet av ett arbetsområde och känner sig ofta väldigt nöjda med sina alster. Jag som lärare brukar ofta få fundera på om jag behöver höja ribban mer. Hade jag för låga krav? Och nästa arbetsområde blir därför superspännande att planera. Och jag kommer fram till att det går att ha höga förväntningar och att höga förväntningar, med genomtänkt planering, gör att eleverna lär sig supermycket.

Allt detta vet ni säkert redan, men det är ändå lika roligt varje gång!

/Karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar