söndag 23 november 2014

Efter att ha läst...

..http://hjartatskogshaga.wordpress.com/2014/10/26/en-fantastisk-lektion/

fick jag massor av tankar. Det jag däremot funderade mest över var hur jag själv skulle kunna göra något liknande. Det är så lätt att fastna i tankarna att mina elever går ju på högstadiet så jag kan inte...

Jag har bestämt mig för att göra något liknande i franskan. Vi ska läsa en text om några personer och sedan genomföra lektionen på ungefär samma sätt som i blogginlägget.

Jag har inte hunnit välja en text ännu, men kommer tillsammans med eleverna fundera över frågor man kan ställa, ord man kan behöva kunna för att svara på dessa frågor och hur man kan göra om man kommer på en fråga vi inte har gått igenom - alltså strategier för att komma på egna frågor utifrån den franska man kan och inte låta sig stoppas i kommunikationen.

Ska bli kul att höra vad mina elever kommer fram till att de har lärt sig efter lektionen.

Men texter att läsa? Lite hjälp skulle vara bra. :)

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar