lördag 20 december 2014

Tankar om den här terminen och lite om nästa.

Den här terminen har jag lärt mig så mycket. Faktiskt har jag fått med mig så många nya saker att jag tycker att det ska bli skönt att ha ett lov för att smälta allt. Dock ska jag säga att jag redan ser fram emot nästa termin och det är lovande. :)

Twitter och min blogg har hjälp mig mycket att komma framåt i mina tankar och att framför allt få vara med och diskutera vad som händer i skolorna.

Jag har också haft möjligheten att få jobba med utvecklingsarbete på min skola - språk- och ämnesutvecklande arbetssätt, med en fantastisk kollega som är otroligt kunnig och som hela tiden delar med sig av sina tankar och lyssnar in vad jag tycker och tänker.

I ämnet franska jobbar jag tillsammans med en kollega som alltid vågar prova nya vägar. Hon är inte rädd för att tänka om och starta om ifall vi märker att vi behöver vara tydligare i vår undervisning. I ämnet svenska funderar jag och min kollega mycket kring hur vi ska jobba med lässtrategier, skillnaden mellan talspråk och skriftspråk och mycket annat. Nästa termin är därför en av tankarna att vi ska jobba tillsammans med SO:n för att förhoppningsvis ge eleverna ett bättre sammanhang och därför mer intressanta uppgifter.

En viktig sak är att eleverna i början av terminen, utifrån LGR 11, ska få skriva ner vad de behöver träna på. Jag kommer ge eleverna en flipp om LGR 11 till att börja med. Ni ska få se den när den är färdig.

Att starta upp varje nytt arbetsområde med en flipp är något jag kommer fortsätta med under hela terminen, som en del i min formativa bedömning. En annan viktig uppgift till mig att fundera på är hur skolans uppgifter ska bli riktigt intressanta? Hur kan jag som lärare formulera uppgifter tillsammans med eleverna så att de känns meningsfulla, roliga, intressanta och lärorika?


/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar