fredag 7 november 2014

Några tankar om skolan

Vi har nyss bytt regering. Vi har fått en ny skolminister, Fridolin. Och det känns som att det händer mycket annat i skolan runtom i Sverige också. Jag tycker att det är lätt att fastna i alla tankar kring vad som kommer hända i framtiden i skolan.

Hur kommer min roll att förändras?
Vilka möjligheter kommer vi ha att möta alla elever?
Hur kommer digitala verktyg användas i undervisningen?

De två frågorna är bara ett axplock av alla frågor jag har om framtidens skola och om samhället. För skola och samhälle hör ju ihop. Jag läste på twitter i dag:

@thingelingela "Våra barn är morgondagens beslutsfattare; de behöver insikt om de stora frågorna"

Jag tycker att detta hör ihop med mina inledande funderingar.

Inlägget på twitter känns som en stor och viktig tanke, som vi ska våga tänka. Och en alldeles fantastisk tanke som följer är att jag som lärare får vara med och prata om de stora frågorna.

Just i dag vet jag inte riktigt hur jag ska ta mig an den här utmaningen, men en bra inledning tänkte jag kunde vara att läsa Petter Alexis Askergrens bok "16 rader" och därefter Zlatans bok "Jag är Zlatan Ibrahimovic". Två böcker som får ungdomar att läsa i dag och som jag tror kan bidra till diskussioner kring de stora frågorna.

Vad tycker ni?
Vad tänker ni?


/Karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar